|
Birinyi József népzenész, népzenekutató.
(Több mint húsz történeti és népi hangszeren játszik, népzenegyűjtéssel,
kutatással, tanítással, hangszerkészítéssel, koncertezéssel, népzenei,
néprajzi filmezéssel foglalkozik, 850 darabból álló népi hangszer gyűjteménye
van.)
Három évszázaddal ezelőtt törvénnyel tiltották be a "dorombolást",
a dorombbal muzsikálást, mert megrontó hatást tulajdonítottak hangjának
és a lányok, asszonyok nem tudtak ellenállni a hangszer csábító énekének.
(Fiúk, érdemes jól megtanulni dorombolni!) A lányokat, a fiúkat összeénekelték
párosító dalokkal. A sámán dobjával vágtatott az égigérő fa tetejére,
hogy az ősökkel beszélhessen. Énekkel és a tilinkó szavával csalogatták
elő a tavaszt, a megújulást, az esőt, a napsütést. Zajkeltőkkel (kereplő,
kolomp, láncosbot..) űzték el a telet, a betegségeket, a rossz szellemeket.
"Síppal, dobbal, nádihegedűvel" gyógyítottak. Dudaszó perdítette
a keresztútnál éjfélkor táncra a férfiakat elcsábító boszorkányokat.
A hangszer és a zene a szerelem, a varázslás eszköze. Bárki lehet varázsló,
csak méltóvá kell váljon arra, hogy megszólaljon kezében a hangszer! Móra
Ferenc a "Kincskereső kisködmön" című mesében írta: a vásárfiaként
kapott körtemuzsika csak a jó gyerekeknek szólal meg.
Ezermester apám id. Birinyi András prímás volt, hegedűvel, citerával,
szájharmónikával muzsikált, hangszereket készített. Tőle kaptuk eszmélő
korunktól Táborfalván testvéremmel a meghatározó élményt, az útravalót
a zene, a hangszerek szeretetéhez, a népzene műveléséhez. Bicskáját forgató
kezével pillanatokon belül sípot készített nekünk a fűzfa ágából, a tök
levelének szárából, lúdtollból. A hangkeltők, állathang-utánzók, sípok,
játékhangszerek és az éneklés után jöttek a dallamjátszó hangszerek. Észre
sem vettük, és már önfeledten jártunk-keltünk a hangok létráján. Belenőttünk
a zenébe!
Budapesti gimnáziumi és egyetemi tanulmányaim mellett magánúton tanultam
zenét. Modern céhlegény módjára végigjártam a Kárpát-medence hangszerkészítőit,
zenészeit. Tanultam tőlük is, zenéltem velük és filmeztem, dokumentáltam
hangszeres titkaikat. Összegyűjtöttem 850 történeti és népi hangszert
(Birinyi Gyűjtemény), amelyekből kiállításokat rendezünk, hogy minél többen
ismerhessék meg elődeink gazdag népzenei világát.
A "Népművészet Ifjú Mestere" cím elnyerése után az Országos
Filharmónia szólistájaként hangszerbemutató műsorokkal, együtteseim koncertjeivel
próbálok tenni azért, hogy "népdalaink ne csak holt kincsek legyenek
a láda fenekén". "Elindultam világ útján.." Sevillától
Szöulig, Rómától Stockholmig idehaza, határainkon túl, szerte a világban
turnézok, gyűjtök, filmezek, tanítok.
A fejlődés, az élet természetes rendje, hogy felbomlottak, bomlanak a
hagyományos közösségek, falvak. Ma már nem apáról fiúra, nagyszülőről
unokára száll a népdal, a népzene, hanem intézményes keretek között tanárról
tanítványra. Nem a kulturálisan önellátó, hagyományos közösségben nevelődnek
bele a felnövekvő gyerekek a dalok, a hangszerjáték, a népzene stílusának,
előadásmódjának ismeretébe, hanem átgondolt, tudatos tanulási folyamatban,
élménnyel telített élő előadások és felvételek alapján sajátítják el azokat.
Táborfalván 1975-ben, Budapesten 1978-ban hoztam létre népzenei műhelyt.
Nyaranta megrendezzük a Csutorás Nemzetközi Népzenei és Néptánc Táborokat,
amelyekbe korhatár nélkül jönnek a népzene, a zenei anyanyelv ápolása
iránt érdeklődők. Tanítványaim kétszer voltak Ki-Mit-Tud döntősök, elérték
a legmagasabb elismeréseket, közülük többen professzionális zenészek,
hangszerkészítők, zenekarvezetők, zenetanárok lettek. Természetesen fontosak
az eredmények, az elismerések, de a legfontosabb, hogy több ezer gyerekkel
sikerült nekem is megszerettetni a népzenét, a hangszereket. Sokan megérezhették
a zenélés, az együttmuzsikálás örömét és átadhatják utódaiknak ők is a
"varázslás" tudományát.
Bátyám, Birinyi András táborfalvi műhelyében citerákat, bőrdudát, tekerőlantot,
ütőgardont, xilofont, pánsípot, tilinkót, harangjátékot készítünk. A népzenében
a hangszerek építése és a muzsikálás nem különült el annyira, mint a klasszikus
zenében. Csak az tud jó népi hangszert készíteni, aki játszani is tud
rajta. Bízunk abban, hogy sokak kezében válnak hangszereink a test, a
lélek önkifejező, élményeket adó meghosszabbításává. Ha az ember a hangszerével
együtt rezdül, együtt lélegzik, csak akkor képes csodatételre zenéjével.
A szájhagyományozódással öröklődő, változatokban élő, sokszínű hagyományos
népzenei kultúrát a népzenegyűjtőknek kell felvenni, rögzíteni, lejegyezni,
tudományos igénnyel feldolgozni és közkinccsé tenni. A Néprajzi Múzeum
Népzenei Gyűjteményének vezetőjeként -Vikár Béla, Bartók Béla , Kodály
Zoltán és tanítványaik nyomdokaiban -egy évtizeden keresztül adatott meg
számomra a lehetőség, hogy a magyar nyelvterület hangszereit, népzenéjét
gyűjthessem, kutathassam. Anyagiasuló világunk -"várat kell építeni,
hogy lantot pengethess"- korában, sikeres televíziós vállalkozásba
kezdtem. Külön öröm számomra, hogy a pódiumok mellett a film, a digitális,
a multimédiás technika legmodernebb, összetett képi-hangi eszközeivel
is népszerűsíthetem a "gyermekkori szerelem", a népzene világát.
Joggal kérdezhetitek: Milyen szerepe lehet ma a népzenének?
Alapprogramként vallom, ismerje meg minden felnövekvő az elődök zenefolklórját,
mint műveltségünk, kultúránk, zenei anyanyelvünk alapját. Természetesen
nem kötelező, száraz tananyagként, hanem a népzenére jellemző őszinte
élménnyel. A katartikus zenei ízek után döntse el ki-ki szabadon, hogy
úgy tekint zenehagyományunkra, mint a vitrin mögötti múzeumi tárgyakra,
vagy úgy, aminek szerepe lehet mai életünkben. A népzenei "újhullámban",
a pávaköri és táncházi mozgalomban több tízezer gyerek és felnőtt, unoka
és nagyszülő aktív szórakozása a népzene, a néptánc. A Magyar Kórusok
és Zenekarok Szövetsége, a KÓTA, a legnagyobb amatőr művészeti szövetség
tagságának több mint a felét a népzenészek adják. Kívánom nektek, hogy
sikerrel merítsetek ti is a "tiszta forrásból", érezzétek, élvezzétek
a múltból fakadó és a jövőben is erőt adó, varázslatos ízeit népzenénknek!
Birinyi József a Mozaik Kiadó Ének-Zene 8. tankönyvében:
|
|